ANBO-Pluim voor sterke online dienstverlening gemeenten

De digitalisering en toegankelijkheid van gemeentewebsites zijn een hot item. Dit jaar hadden alle gemeenten van Nederland hun dienstverlening ook digitaal moeten kunnen aanbieden. Uit onderzoek van BNR i.s.m. kaartenmaker Esri blijkt vandaag dat veel plaatsen vreselijk achterlopen. Ook ANBO deed in de afgelopen jaren onderzoek en deelt woensdag 8 november a.s. een Pluim uit aan gemeenten die, vooral op digitaal gebied, het meest toegankelijk én seniorvriendelijk zijn op het gebied van de Wmo.

ANBO stuurde mystery guests op pad

Aan de hand van vooronderzoek onder ervaringsdeskundige burgers hebben zogenoemde mystery guests dit voorjaar contact gezocht met tachtig gemeenten. Zij zijn op pad gegaan met veelvoorkomende vragen over hulp via de Wmo. Als eerste is getest hoe toegankelijk de informatie van gemeenten is via de website. Daarna of medewerkers goed op de hoogte zijn. Ten slotte werd onderzocht op gemeenten zich aan de ANBO Spelregels voor de Wmo houden. Gemeenten die op al deze punten goed scoren, worden op 8 november tijdens het ANBO-symposium ‘Wmo door de bril van de burger’ in het zonnetje gezet.

“Websites worden steeds meer dé toegang tot gemeentelijke diensten. Maar dan moet je wel snel kunnen vinden wat je zoekt. Gemeenten die dat goed doen zetten we in het zonnetje en geven we een Pluim. Gemeenten die minder goed scoren kunnen we helpen om de informatie toegankelijker te maken zodat zij hun dienstverlening kunnen verbeteren. We benaderen het positief; er gaat al best veel goed”, zo zegt ANBO-bestuurder Liane den Haan

Aalten, Almelo en Utrecht genomineerd

Uit het onderzoek van ANBO zijn de gemeenten Aalten, Almelo en Utrecht genomineerd voor de ANBO Pluim. De gemeente Utrecht is al enkele jaren bezig met digitalisering. Zij luistert goed naar wat de inwoner nodig heeft en zetten in op begrijpelijke taal, eenvoud en vindbaarheid. Punten die ANBO ook erg belangrijk vindt. Verantwoordelijk wethouder Henk Rijks van de gemeente Aalten is verheugd over de nominatie. “Voor ons is het Zorgloket als centrale ingang voor alle vragen over ondersteuning heel logisch. Het is fijn door onderzoek bevestigd te zien dat dit voor onze inwoners ook vanzelfsprekend is en dat ze ons goed weten te vinden.”

Workshops tijdens symposium ‘Wmo door de bril van de burger

ANBO gaat voortvarend te werk: al tijdens het symposium geeft de seniorenorganisatie tools en handvatten. Keynote spreker Jos Burgers, bekend van boeken als ‘Klanten zijn eigenlijk net mensen’ en ‘Eén fan per dag’ houdt deelnemers in de ochtend een spiegel voor en laat het publiek anders kijken naar hun werk, naar collega’s en vooral naar klanten. Beleidsmedewerkers en wethouders in het sociale domein volgen in de middag verschillende workshops; zoals het gebruik van begrijpelijke taal en het maken van een klantreis. De deelnemers doen dit samen met ANBO Consulenten - deskundige en goed opgeleide vrijwilligers - om zo direct ervaringen met elkaar te kunnen delen.