list en bedrog, phishing, misleiding, babbeltruc, diefstal, digitaallist en bedrog, phishing, misleiding, babbeltruc, diefstal, digitaal

Zomerrubriek 'List en Bedrog' deel 1: Phishing

Deze zomer besteedt ANBO extra aandacht aan het voorkomen van misleiding. Via onze zomerrubriek ‘List en Bedrog’ maken we u graag bewust van een aantal veelvoorkomende trucs die criminelen gebruiken. Daarbij geven we handvatten om de criminelen te slim af te zijn. Vandaag in de spotlight: Phishing.

Wat is het?

Phishing is het ‘vissen’ naar persoonlijke gegevens door criminelen, door het gebruik van misleiding. Vaak willen de criminelen de slachtoffers bankgegevens of codes ontfutselen om ze te bestelen. Phishingdaders gebruiken daarbij haast niet van echt te onderscheiden nepmails van organisaties, met het verzoek te registreren of gegevens door te geven. Maar je ziet ook steeds vaker nep-facturen of betalingsaanmaningen. Begin dit jaar kaartte ANBO nog aan dat de phishing methoden steeds doortrapter worden.

Slachtoffer aan het woord: Edgar

“Toen ik van mijn bank een bericht kreeg dat ze over gingen naar een nieuwe betaalpas, klonk dat best logisch,” vertelt slachtoffer Edgar (53). “Je leest de laatste tijd van alles over contactloos pinnen enzo, en in de keurige mail van mijn bank legden ze uit hoe een nieuwe pas daarbij ging helpen. De mail gebruikte een professioneel lettertype, het officiële logo en het was ondertekend door de directeur communicatie. Ze vroegen me om de oude bankpas op te sturen, zodat ik kosteloos de nieuwe zou krijgen. Ook moest ik mijn inloggegevens bevestigen.” Edgar, die niet wist dat een bank nooit per mail of telefoon om een bankpas of om bank- of inloggegevens vraagt, stonk er helaas in. “Toen ik een week later doorhad dat er van mijn rekening werd afgeschreven, voelde ik me knap belazerd en ik schaamde me ook.”

Hoe voorkom ik het?

Onthoud ten eerste dat een bank of creditcardorganisatie u nooit per mail of telefoon zal vragen om bankgegevens, inlogcodes of andere persoonlijke informatie. Ten tweede helpt het als u altijd alert en waakzaam bent op dit type mails. Een overzicht van veelvoorkomende onderwerpen van valse e-mails ziet u onder dit artikel. Als u twijfelt over de echtheid van een mail, neem dan contact op met de bank of het bedrijf zelf en vraag naar de mail. Tenslotte treft u op de website van de politie meer tips om phishing te voorkomen.

Voorbeelden van Phishing mail-onderwerpen

  • De gegevens van uw bank wijzigen
  • Bevestig uw overboeking
  • U kunt uw account extra beschermen / beveiligingsupdate Vervangende betaalpas of creditcard
  • Update internetbankieren
  • U moet uw account actualiseren / bevestigen
  • Vervangende digipas, e.dentifier, Identifier, raboscanner, random reader, TAN-code, of andere verificatiecode of inlogcode van uw bank.
  • U moet uw gegevens controleren
  • U moet uw wachtwoord deblokkeren / herstellen
  • De voorwaarden van uw bank wijzigen
  • IBAN gegevens moet u doorgeven
  • Pas op voor virus XXXXX
  • Upgrade van uw besturingssysteem
  • Uw mailbox is vol
  • Er is een technische fout, herstel hem hier
  • Nepfactuur / nep-aanmaning
  • Controleer (of annuleer) uw bestelling
  • Nepboete
  • U heeft een betalingsachterstand
  • U heeft een prijs gewonnen
  • U heeft recht op een erfenis
  • U heeft niet beluisterde voicemails
  • Een alert, zogenaamd van uw bank, om u te waarschuwen dat u eerder een valse e-mail heeft ontvangen.

Dit zijn veelvoorkomende onderwerpen, maar de misdadigers zijn steeds creatiever dus wees alert op varianten van bovenstaande voorbeelden. Trap er niet in!

Houd de website van ANBO in de gaten voor meer afleveringen van zomerrubriek 'List en Bedrog'.