phishing, misleiding, diefstal, criminaliteit, internet, digitaalphishing, misleiding, diefstal, criminaliteit, internet, digitaal

“Phishingmethoden steeds doortrapter”

“Phishing methoden worden steeds doortrapter,” waarschuwt Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO. Phishing is het ‘vissen’ naar persoonlijke gegevens door criminelen, door het gebruik van misleiding. Vaak willen de criminelen de slachtoffers bankgegevens of codes ontfutselen om ze te bestelen. Phishing daders gebruiken diverse methoden. Populair zijn de haast niet van echt te onderscheiden nepmails van organisaties, met het verzoek te registreren of gegevens door te geven. “Maar je ziet ook steeds vaker nep-facturen of betalingsaanmaningen. En niet enkel digitaal: ook telefonisch of aan de deur proberen daders dit soort trucs te gebruiken. Wij roepen onze leden dan ook op: wees alert. Een bank vraagt bijvoorbeeld nooit om uw bank- of privégegevens via de mail.”

Phishingmails

Phishingmails zijn nog steeds het meest voorkomend. Behalve naar bankgegevens wordt er in zulke berichten ook naar wachtwoorden, persoonsgegevens of zelfs geld gevraagd. Nep-berichten van banken komen dan ook veel voor. Een andere variant is een bericht waarin het lijkt of iemand een prijs wint. “Maar na doorklikken blijken mensen zelf een zware prijs te moeten betalen,” verzucht Den Haan. “Dan moet men bijvoorbeeld eerst creditcardgegevens achterlaten.”

Een overzicht van voorbeelden van valse e-mails:

  • De gegevens van uw bank wijzigen
  • Bevestig uw overboeking
  • U kunt uw account extra beschermen / beveiligingsupdate Vervangende betaalpas of creditcard
  • Update internetbankieren
  • U moet uw account actualiseren / bevestigen
  • Vervangende digipas, e.dentifier, Identifier, raboscanner, random reader, TAN-code, of andere verificatiecode of inlogcode van uw bank.
  • U moet uw gegevens controleren
  • U moet uw wachtwoord deblokkeren / herstellen
  • De voorwaarden van uw bank wijzigen
  • IBAN gegevens moet u doorgeven
  • Pas op voor virus XXXXX
  • Upgrade van uw besturingssysteem
  • Uw mailbox is vol
  • Er is een technische fout, herstel hem hier
  • Nepfactuur / nep-aanmaning
  • Controleer (of annuleer) uw bestelling
  • Nepboete
  • U heeft een betalingsachterstand
  • U heeft een prijs gewonnen
  • U heeft recht op een erfenis
  • U heeft niet beluisterde voicemails
  • Een alert, zogenaamd van uw bank, om u te waarschuwen dat u eerder een valse e-mail heeft ontvangen.

Babbeltrucs: phishing per telefoon of aan de deur

Ook via de telefoon (gesprek, SMS of Whatsapp bericht), tablet of door persoonlijk contact kan men slachtoffer worden van phishing. Dit type criminaliteit wordt ook wel een ‘babbeltruc’ genoemd. Den Haan: “De brutaliteit is soms onvoorstelbaar. Vorige week maakte De Rechtspraak bijvoorbeeld nog bekend dat er mensen telefonisch zijn benaderd door nepmedewerkers. Slachtoffers kregen te horen dat ze beslaglegging riskeerden als ze niet snel een openstaande nota zouden betalen. Allemaal niet waar natuurlijk, maar mensen verwachten dit niet en uit schrik werken ze dan soms mee.” Nota’s of betalingsachterstanden worden altijd schriftelijk afgehandeld en bij twijfel kan iemand  de betreffende rechtbank contacteren. “Laat u dus niet beetnemen,” raadt Den Haan aan. “Op de politie website treft u tips om babbeltrucs te herkennen en om phishing te voorkomen. Maar de criminelen zijn creatief en verzinnen steeds iets nieuws. Het beste wapen van mensen is dan ook alertheid, rustig handelen en controleren als u ergens over twijfelt.”