3,8 miljoen euro schade door phishing bij internetbankieren in 2018

De schade door phishing bij internetbankieren is toegenomen van 1,05 miljoen euro in 2017 naar 3,81 miljoen euro in 2018. Niettemin is de totale schade door fraude in het betalingsverkeer in 2018 licht gedaald, met 2 procent. Die totale daling is vooral het gevolg van minder fraude met betaalpassen, automatische incasso’s en overschrijvingsformulieren. Voor mobiel bankieren is er in 2018 wederom helemaal geen fraude gemeld. Dat schrijven de Betaalvereniging en de Nederlandse Vereniging van Banken vandaag. 

Lees meer op NOS.nl

Wat is phishing?

"Phishing is een vorm van fraude waarmee fraudeurs proberen om u persoonlijke informatie te ontfutselen," zegt Liane den Haan, directeur-bestuurder van ANBO. "Met deze informatie plegen ze fraude met internetbankieren of met uw identiteit." Phishing gebeurt zowel per telefoon als per e-mail. De crimineel doet zich voor als betrouwbare instantie. Bijvoorbeeld de Belastingdienst, een zorgverzekeraar of een bank. Den Haan: "Zo kunt u een e-mail of sms krijgen die van uw bank afkomstig lijkt, met het verzoek om ter controle uw persoonlijke gegevens, zoals uw naam, adres, telefoonnummer, rekeningnummers en beveiligingscodes in te voeren op een website."

Meer en betere phishing, ook via SMS, berichtenapps en social media

De stijging van de schade door phishing bij internetbankieren lijkt het gevolg van drie factoren, zo zegt de Betaalvereniging:

  1. Fraudeurs gebruiken betere hulpmiddelen waarmee ze phishingaanvallen makkelijker, vaker en grootschaliger kunnen uitvoeren.
  2. De kwaliteit van valse e-mails en valse websites wordt steeds beter, met minder taalfouten en betere vormgeving en opmaak.
  3. Fraudeurs weten hun doelwitten steeds overtuigender persoonlijk aan te spreken, met een juiste aanhef en naam, ook via SMS, berichtenapps als WhatsApp en social media als Facebook.

Fraudeurs proberen met phishing ook beveiligingscodes te bemachtigen waarmee ze namens hun slachtoffer een mobiele bankapp op hun eigen smartphone kunnen installeren. Met die bankapp krijgen ze dan toegang tot de bankrekening van hun slachtoffer.

Klik nooit zomaar op links

Zo'n website lijkt echt, maar is volledig nagemaakt. Waar in het verleden het namaken slordig gebeurde, zodat je vrij snel kon zien dat het namaak was, zijn de criminelen nu professioneler. "Wees alstublieft altijd op uw hoede als u een mail krijgt van een instantie," aldus Den Haan. "Geef nooit persoonlijke gegevens via de mail en klik niet zomaar op links in de mail." 

Meer tips vindt u in deze video van Veiligbankieren.nl